Kur'an'a Göre Devlet Yönetimi
Kur’an’da devlet yönetimi ile ilgili ayetlere bakalım.
4:59-Ey iman edenler! Allah'a itaat edin; Rasul'e ve sizden
olan ulu-l emr itaat edin. Herhangi bir konuda anlaşmazlığa düşerseniz -eğer
Allah'a ve Ahiret Günü'ne inanıyorsanız- onu, Allah'a ve Rasulü'ne götürün. Bu
sizin için daha hayırlı ve sonuç olarak daha iyidir.
Ulu-l Emr: Hakim olan/ Egemen/Yöneten/Devlet adamı[1]
Yukarıdaki ayete kullanarak zalim diktatörlere itaat
edileceği çıkmaz. Çünkü Kur’an halka zulmeden ve haksızlık yapanlara karşı
durulmasını söylemektedir.
42:42-Ancak, halka zulmedenlere ve yeryüzünde haksız yere
saldıranlara karşı durulmalıdır. Onlara acı bir azap vardır.
Devlet yöneticisi yanlış bir yaparsa ona isyan etmemiz
gerekmektedir. (60:12)
60:12- Ey peygamber, inanan kadınlar sana sığındıklarında,
ALLAH'a hiç bir şeyi ortak koşmamak, hırsızlık yapmamak, zina etmemek,
çocuklarını öldürmemek, bir iftira uydurup getirmemek ve doğru işlerde sana
karşı gelmemek üzere yemin edip söz verirlerse onların sözünü kabul et ve
onlar için ALLAH'tan bağışlanma dile. ALLAH Bağışlayandır, Rahimdir.
Kur’an’da devlet yönetim şekli Demokrasi olmak zorundadır.
Devlet yöneticisi halka yapacağı işin danışmak zorundadır. (42:38-3:159)
42:38-Onlar, Rab'lerinin çağrısına karşılık verirler, namazı
gözetirler, işlerini aralarında danışma ile kararlaştırırlar ve
kendilerine verdiğimiz rızıklardan yardım için verirler.
3:159-Allah'ın sana bir bağışı olarak onlara yumuşak
davrandın. Kaba ve katı yürekli olsaydın çevrenden dağılır giderlerdi. Onları
affet, bağışlanmalarını dile ve yapılacak işler hakkında onlara danış.
Karar verince de Allah'a güven; Allah güvenenleri sever.
Devlet yöneticisi adalet ile yönetmesi gerekmektedir. (16:90-4:58)
16:90-ALLAH adaleti, iyilik yapmayı ve akrabaya yardım
etmeyi emreder. Kötülükten, fenalıktan ve azgınlıktan ise sizi meneder.
Öğüt almanız için sizi böyle aydınlatır.
4:58-ALLAH emaneti sahiplerine vermenizi, insanlar
arasında hükmettiğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emreder. ALLAH size ne
güzel öğüt veriyor. ALLAH İşitendir, Görendir.
Devlet yönetici gelir adaletini sağlamak zorundadır. Sermayeyi zenginlerin elinde tekelleşmesine izin vermemesi gerekir. (59:7)
59:7-ALLAH'ın o ülkelerin halklarından elçisine ganimet
bıraktığı şeyler ALLAH'ın ve elçisinindir. Yani akrabalara, yetimlere,
yoksullara ve yolda kalmışlara verilmelidir ki zenginlerinizin arasında
tekelleşmesin. Elçinin size verdiğini alın; ancak onun size vermediğinden
uzak durun. ALLAH'ı dinleyin. ALLAH'ın cezalandırması çetindir.
Toplum yöneticisini seçerken onun
dinine/cinsiyetine/boyuna/posuna/kilosuna/nereli olduğuna bakılmadan sadece
onun işin ehli olduğuna bakılır. (4:58)
4:58-ALLAH emaneti sahiplerine vermenizi, insanlar
arasında hükmettiğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emreder. ALLAH size ne güzel
öğüt veriyor. ALLAH İşitendir, Görendir.
Emanet: Devlet/Yetki/Kontrol/Güvenlik[2]
Kur’an’a göre devlet idaresinde fikir özgürlüğü olması gerekir.
2:256-Dinde zorlama yoktur. Artık doğruluk,
sapıklıktan ayrılmıştır. Kim ki tağutu (despotları ve şeytani doktrinleri)
inkar edip Allah'a inanırsa, kopmaz ve sağlam bir bağa yapışmıştır. Allah
İşitir, Bilir.
Kur’an padişahlık/sultanlık/saltanat yönetimi/rejimine karşı
çıkmaktadır. (42:38) Emevi , Abbasi ve Osmanlı’nın yönetim şekli ile Kur’an’ın
yönetim şekli çelişmektedir. Kur’an’da halifelik sistemi yoktur. Adem konusunda
geçen halifelik olayı Adem’den önceki nesil olan Homo Erectus’un yerine geçen
bir halifedir.
Halife: Sonra gelen [3]
Adem(Homo Sapiens) Homo Erectus’tan sonra geldiği için
“halife” deniliyor. Homo Erectus’a “selef” denir.
Selef: Önce gelen[4]
Yani Adem konusunda halifelik, Adem sonra geldiği için ona
halife deniliyor. Aslında ayet çevirenler 2:30 ayetinde geçen “halife”
kelimesini “sonra gelen/sonraki nesil” diye çevirse hiçbir sorun kalmayacak.
Zalim insanların tahrif ettiği ayete göre “Adem, Allah’ın yeryüzünde temsilci”
olduğunu söylemek büyük küfürdür.
[1] Hans
Wehr 4th ed., page 33-Mufrdat Isfahani Kuran Kavramlari Sozlugu/page97
[2] Dict. of
Quran by M.G. Farid, page 36
[3] Hans
Wehr 4th ed., page 297
[4] Hans
Wehr 4th ed., page 493
Yorumlar
Yorum Gönder