Hadislere Göre Namaz Kılınır Mı ?
Sadece Kur’an diyenlere getiren eleştirilerden birisi de
“hadisler olmadan namaz kılınmaz” diyorlar. Tam tersi olarak kendi hadis
kitaplarına göre namaz kılamazsınız. Birkaç örnek verelim.
Namaza besmele ile başlamak
“Ben, Resulullah
(sav), Hz. Ebu Bekr, Hz. Ömer, Hz. Osman (ra) ile birlikte namaz kıldım.
Onlardan hiçbirinin bismillahirrahmanirrahim'i okuduklarını işitmedim.”
Ravi: Enes
Kaynak: Buhari, Ezan 89; Müslim, Salat 50, (399); Muvatta,
Salat 30, (1, 81); Ebu Davud, Salat 124, (782)
“Resulullah (sav) kıraatini bismillahirrahmanirrahim ile
başlatıyordu.”
Ravi: İbnu Abbas
Kaynak: Tirmizi, Salat 181, (245)
Yukarıdaki hadise göre peygamber namaza besmele ile
başlamamış. Başka bir hadise göre Peygamber namaza besmele ile başlamış.
Namazı uzun mu kısa mı kılacağız ?
Ebu Said (radıyallahu anh) anlatıyor: "Öğle namazı
başlardı, bu anda bir kimse Baki'ye gider, ihtiyacını görür, sonra abdest alır,
gelir ve uzunluğu sebebiyle Resulullah'ın birinci rek'atine yetişirdi."
Kaynak: Müslim, Salat
161, (454); Nesai, İftitah 56, (2, 164).
Ebu Hüreyre (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Sizden kim halka namaz kıldırırsa
namazı(kısa) tutsun. Zira cemaatte zayıf, sakat, hasta ve ihtiyaç sahibi vardır.
Müstakil kılınca dilediği kadar uzatsın."
Kaynak: Buhari, Ezan
62 ; Müslim, Salat 186, (467) ; Muvatta, Cema' at 13, ( 1,134) ; Ebu Davud,
Salat 127, (794, 795) ; Nesai, İmamet 35, (2, 94) ; Tirmizi, Salat 175, (236).
Yukarıdaki hadise göre uzun namaz kılacağız. Diğer hadise
göre kısa namaz kılmamız gerekir.
Cuma günü hutbede konuşmak
Ebû Hureyre (r.a.) Allah’ın Elçisi’nin şöyle dediğini
rivayet etmiştir:
“Kim güzelce abdest alır, cumaya gider, dinler ve susarsa, o
cumadan bir önceki cumaya kadar olan günahları bağışlanır ve buna üç gün de
ilave edilir. Kim bir taşa dokunursa boş iş yapmış olur.” (Ebû Davûd, Cuma
1050)
Hazreti Ömer, kendisininki ile oğlu Abdullah’ın kumaş
hissesini birleştirerek üzerine bir hırka diktirdi.
Bir Cuma günü üzerindeki yeni hırkasıyla hutbe irad etmeye
çıkıp:
_ “Ey mü’minler beni dinleyin ve bana itaat edin” diye
seslendiği zaman, ashaptan biri ayağa kalktı ve:
_ “Üzerindeki elbisenin hesabını vermedikçe seni dinlemiyor
ve sana itaat da etmiyoruz. Çünkü ganimetten bize düşenle bir elbise yapmak
imkânsızdı. Sen nasıl oluyor da elbise olabilecek kumaş alabiliyorsun” dedi.
Hazreti Ömer o ashabın konuşmasını dinledikten sonra, oğlu
Abdullah’a:
_ “Ey Ömer’in oğlu kalk cevap ver” dedi. Abdullah bin Ömer,
ayağa kalktı:
_ “Allah’a yemin ederim ki, babamın üzerindeki kumaşın
yarısı benim hisseme düşen kumaştır. Babam ikimizinkini birleştirdikten sonra
elbise yaptı” diyerek meseleyi izah etti.
Hazreti Ömer’in oğlunu dinleyen sahabe tekrar ayağa
kalkarak:
_ “Ya Ömer, şimdi konuş. Hem seni dinliyor ve hem de itaat
ediyoruz” dedi. Hazreti Ömer de ancak ondan sonra hutbesini okumaya devam etti.
Kaynak: Müslim b. Kuteybe ed-Dineveri, Uyunu’l-ahbar, 1/118;
Ebu’l-ferec İbnü’l-cevzi, Sıfetü’s-saffe, 1/203-204)
Yukarıdaki birisinde hutbede konuşmak yasaktır. Diğer hadise
göre hutbede konuşmak serbest.
Akşam Namazı
Zeyd ibnu Sabit (ra) dedi ki: "Sen niye akşam namazında
(kısaru'l-mufassal denilen) kısa surelerden okuyorsun? Ben Resulullah (sav)'ın
Tula't-Tuleyeyn'i okuduğunu işittim." (Ebu Davud'un rivayetinde şu ziyade
var: "...Dedim ki: Tüla't-Tuleyeyn nedir? Bana "el-A'raf, öbürü de
"el-En'am" diye cevap verdi.")
Ravi: Mervan İbnu'l-Hakem
Kaynak: Buhari, Ezan 98; Ebu Davud, Salat 132, (812); Nesai,
İftitah 67, (2, 169, 170)
Resulullah (sav)'ı akşam namazında et-Tur süresini okurken
işittim.
Ravi: Cübeyr İbnu Mut'im
Kaynak: Buhari, Ezan 99, Cihad 172, Megazi 11, Tefsir, Tür
1; Müslim, Salat 174, (463); Muvatta, Salat 23,
Resulullah (sav), A'raf süresiyle akşamı kıldırdı. Süreyi
ikiye bölerek her iki rek'atte bir parçasını okudu.
Ravi: Aişe
Kaynak: Nesai, İftitah 67, (2,170)
Hz. Ebu Bekr (ra)'in hilafeti sırasında Medine'ye geldim,
arkasında akşam namazını kıldım, ilk iki rek'atinde Fatiha ile
(kısaru'l-mufassal denen) kısa sürelerden birer süre okudu. Sonra üçüncü
rek'ate kalktı. Ben (ne okuyacağını işitmek için) hemen kendisine -elbisem
elbisesine değecek kadar- yaklaştım. Fatiha ve beraberinde "Rabbena la
tuziğ kulübena ba'de iz hedeytena veheb lena min ledünke rahmeten inneke
ente'l-Vehhab" (Rabbimiz, bize hidayet verdikten sonra kalplerimizi
saptırma. Katından bize bir rahmet lutfet. SDen çok lutfedenlerdensin) ayetini
okuduğunu işittim.
Ravi: Ebu Abdillah es-Sunabihi
Kaynak: Muvatta, Salat 25 (1,79)
İbnu Mes'ud (ra)'un arkasında akşam namazı kılmıştım.
Namazda Kulhüvallahü ahad'i okudu.
Ravi: Ebu Osman en-Nehdi
Kaynak: Ebu Davud, Salat 133, (815)
İlk 3 hadiste akşam namazında uzun sure okunuluyor ve kısa
sure okumak eleştiriliyor. Ama sahabelerin başında gelen Ebubekir ve İbni Mesud kısa sureler okunuyor
ve eleştirilmiyor. Akşam namazında kısa
sure mi yoksa uzun sure mi okuyacağız?
Fatiha okumadan namaz olur mu ?
Resulullah (sav) gece namazına kalktı ve sabah vakti
girinceye kadar namaza devam etti. Namazda tek ayet okudu. O da şu (mealdeki)
ayettir: "Onlara azab edersen, doğrusu onlar senin kullarındır. Onları
bağışlarsan, güçlü olan, hakim olan şüphesiz ancak sensin" (Maide 118).
Ravi: Ebu Zerr
Kaynak: Nesai, İftitah 79, (2, 177)
Ubade bin Samit (Radiyallahu Anh) şöyle dedi: “Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Fatiha okumayan kimsenin namazı yoktur’ buyurdu.”
Buhari 765, Müslim 394, Ebu Avane 2/124, Ebu Davud 822,
Nesei 909, Tirmizi 247, İbni Mace 837
Hz. Ömer (ra), halka akşam namazı kıldırmıştı. Namazda
kıraatte bulunmadı. Namazdan çıkınca kendisine: "Kur'an okumadın!"
dendi. "Rükü ve secdeler nasıl oldu?" diye sordu. "İyi
oldu!" dediler. "Öyleyse, tamamdır!" dedi. [Rezin tahric
etmiştir. Bu hadise Beyhaki Sünen'inde yer vermiştir (2, 381)]
Ravi: Ebu Seleme
Kaynak: Rezin
Yukarıdaki namaz hadisinde Muhammed namazını tek ayet okuyarak
kılmış. Ama diğer hadiste Fatiha olmadan namaz olmaz demektedir. En son hadiste
ise Ömer namazda Kur’an okumamış.
Cuma namazı kime farz
?
Abdullah İbnu Amr İbni 'l-As (radıyallahu anhüma) anlatıyor:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki : "Ezanı her
işitene cuma farzdır."
Kaynak: Ebu Davud,
Salat 212, (1056).
"Cuma namazını cemaatle kılmak her Müslüman üzerine
borçtur, vazifedir; ancak başkasının mülkiyetinde olan köle, kadın, çocuk ve
hasta müstesnadır; cuma namazı bunlara farz değildir."
Kaynak: Ebu Davud,
Salat 215, (1067).
İlk hadiste herkese Cuma namazı farz derken. İkinci hadiste kadına
Cuma namazı farz olmuyor.
Vitir namazı
Resulullah (sav) buyurdular ki: "Vitr namazı haktır.
Kim bunu kılmazsa bizden değildir." Bunu Efendimiz üç kere tekrar etti.
Ravi: Büreyde
Kaynak: Ebu Davud,Salat 337, (1419)
“Üç şey vardır ki bana farz kılınmıştır, fakat sizin için
nâfile hükmündedir: Vitir namazı, kurban kesme ve kuşluk namazı” (Müsned, I,
231)
Ali’nin, “Vitir farz olan namazlar gibi zorunlu değildir, bu
namaz Resûlullah’ın ortaya koyduğu sünnetidir” şeklindeki sözü (Tirmizî,
“Vitir”, 2)
İlk hadiste farz yapıp kılmayanları Müslüman görmüyor.
İkinci ve üçüncü hadiste nâfile/sünnet olduğu söyleniyor.
Yolculuk zamanında nafile namazı
Resulullah (sav)'a (Onsekiz defa) refakat ettim. Ancak,
sefer sırasında nafile kıldığını hiç görmedim.
Ravi: İbnu Ömer
Kaynak: Buhari, Taksiru's-Salat 11; Müslim, Müsafirin 9,
(689); Muvatta, Kasru's-Salat 22, (1, 150); Ebu Davud)
Ben, Resulullah (sav)'a onsekiz seferde iştirak ettim. Onun,
güneş meyledince öğleden önce kıldığı iki rek'ati terkettiğini görmedim.
Ravi: Bera
Kaynak: Ebu Davud, Salat 276, (1222); Tirmizi, Salat 393,
(550)
İlkinde seferde nafile namazı kılmadığını söylüyor. Ama
ikinci hadiste seferde iken nafile kıldığını söylemektedir. Yolculuk yaparken
nafile namazı kılmamız lazım mı yoksa kılmamamız mı gerekir ?
Yorumlar
Yorum Gönder